„Pożyteczne nawyki” cz. 5 – Sprawdzanie skrzynki pocztowej

Typing on laptop computer

Dzisiaj zachęcamy do rozwoju nawyku z kategorii produktywność: hurtowe odpowiadanie na maile

a) jaką ten nawyk daje korzyść?

oszczędność czasu, bardziej skoncentrowana praca, a w rezultacie dużo więcej zakończonych zadań i szybsze osiąganie celów

b) co będzie dobrym wyzwalaczem tego nawyku?

– powrót z dłuższej przerwy (np. obiadowej)
– alarm w telefonie nastawiony na konkretną godzinę lub godziny (np. 12 i 16).

c) jaka dokładnie jest reakcja w tym nawyku?

zalogowanie się na skrzynkę pocztową i odpowiadanie na przychodzące wiadomości przez określony czas, np. 25 minut lub 50 minut.

Warto dodać, że powinien to być JEDYNY czas, kiedy zajmujemy się przychodzącymi wiadomościami. Ten nawyk ma zastąpić logowanie się na skrzynkę kilkanaście razy dziennie i odpisywanie na maila, zaraz po tym jak przyjdzie.

Zamiast tego, czekamy aż zbierze się kilka(naście) wiadomości i rozprawiamy się z nimi jedna po drugiej. A pracując, unikamy jednego z bardziej zaburzających rozpraszaczy, jakim są maile.

Warto przy okazji wyłączyć wszelkie powiadomienia o przychodzących wiadomościach dźwiękowe czy w postaci wyskakujących okienek.

To, ile razy dokładnie warto zaglądać na skrzynkę, zależy od charakteru Twojej pracy i tego, ile dostajesz wiadomości.

Jednak o ile Twoja praca nie polega głównie na reagowaniu na komunikaty od innych, w zupełności wystarczy Ci odpisywanie wiadomości od 1 do 3 razy dziennie.

d) co będzie dobrą nagrodą w tym nawyku?

– 5 minut relaksu (przeciąganie się, głębokie oddychanie)
– posłuchanie ulubionej piosenki
– zjedzenie czegoś, co lubisz (np. banana)

e) jak stopniować trudność?

Uważam, że w tym przypadku nie ma takiej potrzeby.

Możesz oczywiście zacząć od sprawdzania poczty 4 razy dziennie (co 2 godziny, np. o 10, 12, 14 i 16), a przez następne dnie zmniejszać częstotliwość do trzech (np. o 9, 12 i 15), a potem do dwóch czy jednego.

Nie nazwałbym tego jednak stopniowaniem trudności – bardziej niż z potrzebną motywacją i kłopotliwością jest to związane z testowaniem, które rozwiązanie jest najbardziej sensowne dla Ciebie.

Prawie każda osoba, z którą pracowałem podczas coachingu produktywności logowała się na maila zdecydowanie za często. Przekonaj się, jak bardzo opisywany nawyk może pomóc Ci w skoncentrowanej pracy.

This site is protected by Comment SPAM Wiper.